בהגדרת שווי לעניין חוק מיסוי מקרקעין, הסמיך החוק את "המנהל" (פקיד המס) להתערב בהיבטים הקשורים משווי המכירה של זכות במקרקעין.
כמו כן זכות "המנהל" להתערב באופי עסקת המכירה ולקבוע האם מכירה זו הינה עסקה שנעשית במישור "הפירות" ותמוסה במס הכנסה ובשיעורי המס שנקבעו כהכנסה מעסק או האם עסקה זו הינה עסקה הונית ותמוסה ע"פ חוק מיסוי מקרקעין.
התערבות פקיד המס בגובה התמורה בעסקת מקרקעין
שווי בסעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין .
- שווי של זכות פלונית – הסכום שיש לצפות לו ממכירת אותה זכות על ידי מוכר מרצון לקונה מרצון ובלבד במכירות שנעשו בכתב ושבהן שוכנע המנהל כי התמורה בעד הזכות במקרקעין או בעד זכות באיגוד נקבעה בתום לב ובלי השפעה מקיום יחסים מיוחדים בין מוכר לקונה, בין במישרין ובין בעקיפין.
מהדברים לעייל נראה כי הגורם המוסמך להתערב בהיבטי שווי של זכות במקרקעין הוא המנהל שהתמנה מכוח חוק מיסוי מקרקעין ולא פקיד השומה ששואב את סמכותו מכח פקודת מס הכנסה.
בפקודת מס הכנסה בסעיף 88 לפקודה מוגדר "נכס".
נכס – כל רכוש בין מקרקעין ובין מיטלטלים, וכן כל זכות או טובת הכנסה ראויות או מוחזקות, והכל בין שהם בישראל ובין שהם מחוץ לישראל".
ועוד מוסיף סעיף 88 לפקודת מס הכנסה וממעט מהגדרת "נכס" – זכות במקרקעין שמכירתן נתונה למיסוי מכוח חוק מיסוי מקרקעין.
ולפיכך ובשל העובדה כי הגדרת "תמורה" מתבססת על הגדרת "נכס", נלמד כי אין לפקיד השומה סמכות להתערב בהיבטי השווי הקשורים למכרית זכות במקרקעין , אלא רק למנהל (פקיד המס) במיסוי מקרקעין.
זכות במיסוי של פקיד השומה ביחס לעיסקאות מקרקעין הינם לסיווג העסקה (פירותית או הונית), סיווג זה יקבע את שיעורי המס (שווי או מס שבח), ואולם אין בשיעורי המס לכשעצמן כדי לשנות תמורה!
ראוי לציין כי אין למנהל מס שבח סמכות מיסוי של עסקה שסווגה כפירותית, שהרי היא חוסה תחת פקודת מס הכנסה בלבד.
סיווג עסקה שנדונה על ידי מנהל מס שבח והוא המנהל נתן החלטתו (שומה סופית),
נשאלת השאלה האם יכול פקיד השומה להתערב ולשנות החלטתו של מנהל מס שבח?
אמנם לפקיד השומה הידע והמומחיות לעניין, יש לו את כל הכלים לבירור מקיף להחלטה, אך לאור עיקרון "סופיות השומה", יש להגביל את סמכות פקיד השומה לשנות את החלטתו של מנהל מס שבח.
יש להניח כי בטרם החלטת כל אחד מהממונים יווצר תאום כל שהוא, ויוחלט יחדיו.